Kelan koulumatkatuki

Porin joukkoliikenteen liikennöitsijä Porin Linjat Oy:n linja-auto, jonka linjakilvessä edessä lukee "Tervetuloa bussiin!"

Voit saada Kelalta tukea koulumatkaasi varten, jos opiskelet päätoimisesti toisen asteen oppilaitoksessa, joita ovat esimerkiksi lukiot ja ammatilliset oppilaitokset. Koulumatkatukilipun kesto voi olla 30 vrk tai 14 vrk.

Koulumatkatuen hakeminen Kelasta

Voit hakea koulumatkatukea OmaKelassa. Koulumatkatuen hakemiseen tarvitset henkilökohtaisen mobiilivarmenteen tai henkilökohtaiset pankkitunnukset. Vanhempasi voivat hakea sinulle Kelalta koulumatkatukea omilla pankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteellaan vain jos olet alaikäinen.

Kun Kela on hyväksynyt hakemuksesi, tieto oikeudestasi koulumatkatukeen siirtyy sähköisesti Waltin verkkokauppaan. Lisätietoja koulumatkatukemisen hakemiseen löydät Kelan verkkosivuilta.

Koulumatkatuetun lipun lataaminen

Alla kuvalliset ohjeet Kelan koulumatkatuetun lipun ostamiseen Waltti Mobiili-sovellukseen ja Waltti-matkakortille.

On hyvä huomioida, että Kelan koulumatkatuettu lippu on henkilökohtainen etuus, joten jo ostettuja Kelan koulumatkatuettuja lippuja ei ole mahdollista siirtää, hyvittää tai perua. Opiskelijan vastuulla on ostaa oikea lipputuote.

HUOM! Kelan koulumatkatuettuja lippuja ei tule ladata samanaikaisesti Waltti Mobiili-sovellukseen ja Waltti-matkakortille, sillä jokainen ostettu koulumatkalippu vähentää Kelan sinulle myöntämiä ostokertoja. Huomioi myös että Waltti Mobiili-sovelluksesta ostetut liput ovat voimassa heti ostohetkestä.

  • Koulumatkatuetun lipun ostaminen Waltti Mobiili-sovellukseen edellyttää, että olet ensin hakenut OmaKela-palvelussa koulumatkatukea ja saanut osto-oikeuden. Lipun ostaminen Waltti Mobiili-sovelluksesta edellyttää myös vahvaa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella osto-oikeuden varmistamiseksi.

    Lisäksi sinulla tulee olla käytössäsi vähintään Waltti Mobiili-sovelluksen sovellusversio 2.5.7.

    (Kuvissa esimerkkikaupunkina Joensuu, varmista ennen koulumatkalipun lataamista että teet oston nimenomaan Porin joukkoliikenteeseen!)

    ä

    1. Aloita koulumatkalipun osto valitsemalla Tiedot-välilehdeltä Omat asetukset -> Kelan koulumatkatuki. Aktivoi ”Ota koulumatkatukilippu käyttöön”-painike.

    2. Seuraavaksi valitse Osta-välilehdeltä ”Kelan tukema lippu.”

    3. Tee vahva tunnistautuminen Tunnistaudu-painikkeesta. Voit tunnistautua vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

    4. Tunnistautumisen jälkeen paina uudelleen ”Kelan tukema lippu”-painiketta. Jos osto-oikeus löytyy, näet ne Kelan tukemat liput joihin sinulla on osto-oikeus. Valitse tuote ja paina Jatka.

    5. Valitse vyöhykkeet (Porissa esimerkkikuvasta poiketen CITY ja A) ja paina Jatka.

    6. Ostoskorissa:

    Jos lipulla ei ole omavastuuhintaa (eli lipun hinta on 0€), niin valitse siitä huolimatta maksutapa ja paina Maksa. Sinua ei veloiteta ja lippu aukeaa näkyviin.

  • Ladataksesi Kelan tukeman koulumatkatukilipun, sinulla tulee olla oma, henkilökohtainen matkakortti. Henkilökohtaisen matkakortin voit tilata joko Waltin verkkokaupasta (toimitusaika postitse n. 7-14 vrk) tai käydä ostamassa Porin Leijonasta (Yrjönkatu 6). Leijonasta matkakorttia ostettaessa asiakkaan henkilöllisyys todennetaan poliisin myöntämästä, voimassa olevasta henkilöllisyystodistuksesta (passi, kuvallinen henkilökortti). Uusi matkakortti maksaa 7€.

    Matkakortin saatuasi luo tili tai kirjaudu Waltin verkkokauppaan ja tunnistaudu omilla, henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella kirjautumisen jälkeen painamalla ”Tunnistaudu vahvasti”-painiketta. Huom! Muista luoda Walttiin oma tili ja tunnistaudu omilla tunnuksillasi palveluun.

    Jos matkakorttisi ei näy vielä Matkakortit-kohdassa, klikkaa ”Päivitä matkakorttilista”-painiketta tai lisää matkakortti manuaalisesti.

    Kun olet liittänyt matkakorttisi Waltti-tiliisi, paina ”Osta kausilippu”-painiketta. Tämän jälkeen aukeaa näkymä, jossa kannattaa tarkistaa manuaalisesti koulumatkatuetun lipun osto-oikeuden tiedot. Waltin verkkokauppa saa tiedot myönnetyistä osto-oikeuksista suoraan Kelasta kun opiskelija on tunnistautunut verkkokauppaan omilla tunnuksillaan.

    Jos sinulle on myönnetty osto-oikeus, näet alla tuotteet, joihin sinulle on myönnetty koulumatkatuki, esimerkiksi ”Kelan tukema lippu30.” Jos matkakortille ei ole vielä asetettu opiskelijastatusta, Waltin verkkokauppa kehottaa tekemään matkakortin päivityksen ”Hyväksy”-painikkeesta. Jos tätä ei tee, Kelan koulumatkatuettuja lippuja ei saa ladattua.

    Tarkista vyöhykkeet (Porissa aina CITY ja A-vyöhykkeet).

    Jos sinulla on osto-oikeus sekä 30 päivän että 14 päivän Kelan koulumatkatuettuihin lippuihin, valitse haluamasi lipputuote, joko Kelan tukema lippu30 (rajaton matkustusoikeus 30 päivän ajan) ja Kelan tukema lippu14 (14 matkustuspäivää 30 päivän sisällä). Valitse tuote ja siirry ostoskoriin painamalla ”Lisää ostoskoriin”-painiketta.

    • Mitkä Kelan koulumatkatuetut liput käyvät Porin joukkoliikenteessä?

      • Porin joukkoliikenteessä käyvät Waltti-liput sekä Seutu+ -liput joissa kelpoisuusalue on Pori1, Pori2, Rauma2 tai Olkiluoto2. Matkahuollon Kela-lipuilla ei voi matkustaa Porin joukkoliikenteen linja-autoissa.
    • Mistä voin ostaa lipun?

      • Kelan koulumatkatukilippu ladataan matkakortille Waltin verkkokaupassa. tai ostetaan Waltti Mobiili-sovellukseen. Jotta voit ladata koulumatkatukilipun, tulee sinulla olla ensin henkilökohtainen matkakortti ja hyväksytty päätös koulumatkatuesta Waltin lipputuotteisiin.
      • Ladataksesi Kelan koulumatkatuetun lipputuotteen, tulee sinun olla tunnistautunut vahvasti Waltin verkkokauppaan tai Waltti Mobiiliin omilla, henkilökohtaisilla tunnuksilla, joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
    • Voiko huoltajani hankkia minulle lipun omilla tunnuksillaan?

      • Ei voi. Kelan koulumatkatuki on henkilökohtainen etuus, joten tuen saajan on itse tunnistauduttava omilla tunnuksillaan palveluun saadakseen tämän etuuden käyttöönsä.
    • Minulla ei ole pankkitunnuksia, miten saan etuuden?

      • Etuuden saamiseksi asiakkaan tulee tunnistautua vahvasti Waltin verkkokauppaan tai Waltti Mobiili-sovellukseen. Mikäli vahvaa tunnistautumista ei tehdä, järjestelmä ei voi todentaa etuuden voimassaoloa Kelasta, jolloin myöskään etuutta ei voi saada.
    • En saa ostettua Kelan koulumatkatukilippua, mitä teen?

      1. Oletko kirjautunut omilla, henkilökohtaisilla tunnuksilla Waltin verkkokauppaan tai Waltti Mobiili-sovellukseen?
      2. Oletko tunnistautunut vahvasti käyttäen omia verkkopankkitunnuksiasi tai mobiilivarmennetta?
      3. Jos käytät matkakorttia, oletko liittänyt henkilökohtaisen matkakorttisi tiliisi? Tämä tehdään joko kohdasta ”Hae henkilökohtaiset matkakorttisi” tai manuaalisesti lisäämällä kortin tiedot kohdasta ”Lisää uusi matkakortti.”
      4. Jos käytät Waltti Mobiili-sovellusta, oletko aktivoinut koulumatkatukilipun käytön sovelluksesta? Löydät tämän Tiedot-välilehdeltä Omat asetukset -> Kelan koulumatkatuki.
      5. Oletko tarkistanut Kelan päätöksen? Mille aikavälille etuus on myönnetty? Onko etuus myönnetty nimenomaan Waltin lipputuotteisiin?
      6. Mikäli ylläolevat kohdat täyttyvät eikä järjestelmä löydä etuutta, laita sähköpostia osoitteeseen joukkoliikenne@pori.fi tai soita asiakaspalveluun.
    • Saan ilmoituksen: ”Tietoa myönnetystä koulumatkatuesta ei löytynyt.” Mitä teen?

      • Tarkista OmaKelasta että sinulla on voimassaoleva ja hyväksytty päätös koulumatkatuesta. Kannattaa lisäksi tarkistaa mille aikavälille etuus on myönnetty ja onko etuus myönnetty nimenomaan Waltin lipputuotteisiin.
    • Mistä tiedän minkä lipputuotteen valitsen?

      • Kela on myöntänyt etuuden ilmoittamiesi tietojen perusteella, joten tarkista päätöksestä mihin tuotteeseen olet oikeutettu. Opiskelijan vastuulla on ostaa oikea lipputuote.

Ongelmatilanteet

Jos sinulla on haasteita Kelan koulumatkatuetun lipun lataamisen kanssa, voit olla yhteydessä sähköpostitse joukkoliikenne@pori.fi. Sisällytä sähköpostiin lisäksi nimesi, yhteystietosi ja joko matkakortin numero tai Waltti ID.

Kelan koulumatkatukipäätökseen ja sen käsittelyyn liittyvät kysymykset tulee osoittaa suoraan Kelaan.